24 نوامبر 2023- محققان گفتند: در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش HbA1c و وزن بدن در پیشگیری از خطر حوادث عروقی و مرگ و میر، موثر است.

تیمی از محققین تأثیر کاهش هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) با کمک داروهای کاهنده ی قند خون را بر خطر رویدادهای بالینی عمده با توجه به تغییر وزن بدن، بررسی کردند.علاوه بر این، آنها تأثیر کاهش همزمان HbA1c و وزن بدن را بر رویدادهای بالینی اصلی ارزیابی نمودند.

در طول این مطالعه، محققان پایگاه‌های داده MEDLINE و EMBASE را تا 30 ژوئن 2022 برای مطالعات بزرگ در مورد درمان‌های کاهش‌دهنده ی قند خون جستجو کردند که در مجموع بیش از 1000 سال- بیمار پیگیری در هر گروه تصادفی تکمیل شده بود.سی و چهار کارآزمایی شامل 227220 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 با استفاده از مدل اثرات تصادفی، متاآنالیز شدند.

نتایج نشان داد که هر یک درصد کاهشHbA1c ، با خطر متفاوت مرگ و میر بسته به توانایی درمان های کاهش دهنده گلوکز در القای کاهش یا افزایش وزن بدن، ارتباط دارد.

محققان گفتند: زمانی که درمان‌های کاهش‌دهنده ی قند خون با افزایش وزن همراه بودند، به ازای هر یک درصد کاهش HbA1c، خطر مرگ و میر 8 درصد افزایش یافت و زمانی که درمان های کاهش دهنده ی قند خون با کاهش وزن همراه بودند، به ازای هر یک درصد کاهشHbA1c ، خطر مرگ و میر 22 درصد کاهش یافت.علاوه بر این، کاهش همزمان HbA1c و وزن بدن، با کاهش قابل توجهی در خطر مرگ و میر و حوادث عروقی مرتبط بود.

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/reducing-hba1c-and-losing-weight-can-combat-death-and-vascular-events-research-shows/